Salds pret saldu projektā “Skaidrā prātā”
Viens no argumentiem, kāpēc jaunieši izvēlas veipu, ir “tas ir salds, garšīgs”. Tad nu projekta “Skaidrā prātā” (nr.2023-1-LV02-KA154-YOU-000146330 ) darba grupa ar Kaunatas vidusskolas skolēniem no dažādām klasēm un ķīmijas skolotāju Žannu Kisteri devās projekta ietvaros vispirms uz Rīgas P.Stradiņa Medicīnas vēstures muzeju, lai uzzinātu plašāk par cilvēka organismu un dažādu vielu ietekmi uz to. Turpinājumā projekta dalībnieki piedalījās Laimas Šokolādes darbnīcā lai noskaidrotu, kā top saldie gardumi, kādas ir konfekšu receptes un sastāvdaļas. Pārrunājot iegūto, skolēni atzina, ka saldumi, lai arī kopumā izmaksā dārgāk, bet veselībai nav kaitīgi kā tas ir ar veipu. Daudziem bija interesanti uzzināt, kā tiek iegūtas dažādas garšas, kas pavēra citu skatījumu uz ķīmijas priekšmetu. Vienlaicīgi jaunieši ieguva ierosmi, kā var izmantot dažādas idejas uzņēmējdarbībā.
Veips vai brīvība?
Jaunieši ne vienmēr ir pārliecināti, ka var kaut ko darīt sabiedrības labā skolas laikā, tāpēc īpaši priecē viņu iniciatīva par aktuāliem jautājumiem un vēlēšanās kaut ko mainīt uz labo pusi. Piedaloties JSPA organizētajās mācībās par Erasmus+ projektu realizēšanu, Kaunatas vidusskolas jauniešiem radās iespēja mēģināt ietekmēt vienaudžus, kuri ir izvēlējušies smēķēt un veipot. Viņu mērķis bija izstrādāt metodi, kas atbalstītu jauniešus atmest šo kaitīgo ieradumu, tādēļ 2023.gadā tika izstrādāts aktivitāšu plāns, kā uzrunāt vienaudžus un jaunākā vecuma bērnus Erasmus+ līdzdalības projektā “Skaidrā prātā”(nr.2023-1-LV02-KA154-YOU-000146330) biedrības “Miromida” vadībā.
Projektā tika paredzēts vispirms izpētīt smēkēšanas un veipošanas priekšnosacījumus: kāpēc jaunieši izvēlas šo nodarbību, kas ietekmē viņu izvēli. Aktivitāšu plānā tika paredzētas dažādas tikšanās – ar jogas treneri Ellu Šariginu, ar ārsta palīdzi Elitu Kudravsku, ar psiholoģi Sandru Opincāni, ar emociju treneri Lauru Mičuli – Šustu, ar koučiem Ivetu Graudiņu un Reini Širokovu, ar sportistiem Jēkabu Rēdlihu un Guntu Vaičuli, ar vegāniskās konditorejas ražotnes “Safira L” īpašnieci Lienīti Litavnieci,kā arī P.Stradiņa Medicīnas vēstures muzeja un Laimas šokolādes muzeja apmeklējums, šķēršlu trases kokos “Rāznas priedes” pārvarēšana.
Lai varētu uzrunāt pēc iespējas plašāku auditoriju, projektā tika iekļauta podkāstu ierakstīšana. Projekta sākumā -2023.gada septembrī - mācību nolūkos tika apmeklēta Grema studija Rīgā, kur jaunieši varēja uzzināt daudz noderīga par studijas ierīkošanu, materiālu izmantojumu, kvalitātes uzlabošanu, interviju vadīšanu un materiāla veidošanu. Podkāstu veidošanai tika piesaistīta Lika Kremer, podkāstu eksperte. Lai paplašinātu jauniešu iespējas darboties, tika izveidoti arī papildus 2 projekti projektā “JaKaMeKa” (Jauno kaunatiešu mediju klubs” un “JaKaMeKa līderiem”, ko atbalstīja Baltijas Mediju Izcilības Centrs un Google.
Noslēguma konferences “Veips vai brīvība?” laikā 2024.gada 12.-13.septembrī jaunieši no Rēzeknes novada skolām tika aicināti uzzināt par podkāstu veidošanu, veidot savus podkāstus. Konferences dalībnieki darbojās kopā dažādās darbnīcās gan diskutējot, gan krāsojot uzsaukumus pret veipiem, gan iepazīstot dažādus pieredzes stāstus par smēķēšanas kaitīgumu ar Kroma kolna brālības vadītāju Aleksandru Lubānu un Cēsu mazā teātra aktieriem izrādē “Distance”. Jaunieši izmēģināja dažādas fiziskās aktivitātes, sākot no viduslaiku cīņām un beidzot ar netradicionālo volejbolu, kā arī apguva argumentu metodi “52 atrunas”.
Analizējot paveikto gada laikā, projekta darba grupas jaunieši secināja, ka pašiem ir radušies daudzi argumenti, kā pārliecināt tos, kuri veipo, par pretējo. Arī grupas veipotāji ir nopietni domājuši par savu attieksmi pret veipošanu un ir ceļā uz atteikšanos no saldā kārdinājuma. Apkopojot aptaujas datus, ir vērojams smēķētāju skaita samazinājums, lai arī nav radikāls, bet “ledus ir iekustējies”. Daudzi aptaujātie atzina, ka nav gatavi uzreiz atteikties no veipošanas, bet ir ieinteresēti iegūt vairāk informācijas par veipu sastāvu un tā iedarbību uz veselību. Daudzus uzrunāja vegānisko produktu darbnīca un veselīgā uztura popularizēšana.
”Projekta “Skaidrā prātā” ietvaros tika ierakstīti 11 podkāsti un izveidots pieejams QR kods, kas tika izplatīts konferences dalībniekiem, kā arī izveidota metode “Kontaktpersona”, lai atbalstītu jauniešus, kuri ir gatavi atteikties no smēķēšanas un veipošanas. Tapšanas laikā projekta darba grupa devās uz apkaimes skolām, lai tiktos ar jauniešiem Ezernieku pamatskolā un Aglonas vidusskolā un izstāstītu par savu metodi. Izstrādātā metode ir ieviesta praksē, jo veips vēl aizvien daudziem jauniešiem ir vilinošs un maldina ar saldo garšu.
Ināra Paramonova
Kaunatas vidusskolas direktore


Projekta “Skaidrā prātā” aktualitātes
Pēc tam, kad ir tikts skaidrībā ar podkāstu tapšanas tehniskajiem jautājumiem, notiek darbs grupās.
Viena daļa projekta dalībnieku ieraksta podkāstus, ko var noklausīties youtube kanālā, par informācijas uztveres īpatnībām, par jauniešu problēmām,
kas aizved līdz smēķēšanai, par nikotīna kaitīgumu, par pusaudžu vecuma īpatnībām.
Otra grupas daļa darbojas pie metodes “Kontaktpersona” izstrādes. Top pirmā prezentācija jaunākajām klasēm par smēķēšanu, veipošanu, cēloņiem,
tās kaitīgo ietekmi. Meitenes, kuras prezentē, arī pašas šobrīd ir uzsākušas ceļu ar mērķi atmest veipošanu, tāpēc stāsta arī piemērus no savas pieredzes.
Prezentāciju laikā viņas pilnveido gan publiskās runas prasmes, gan dialoga veidošanu ar auditoriju. Lai saņemtu atgriezenisko saiti, tiek izsludināts
plakātu un infografiku konkurss klasēs, kur projekta dalībnieces uzstājās. Labākie darbi nokļūs uz projekta banera un sekos līdzi braucienos uz citām skolām.
Projekta “Skaidrā prātā” aktivitātes
Pirmās projekta aktivitātes, protams, vērstas uz to, lai sagatavoties tehniski podkāstu veidošanai.
Tāpēc notiek konsultācija ar studijas “Libo-libo” vadītāju Liku, kas vada podkāstu veidošanas darbnīcu projektā iesaistītajiem jauniešiem no
Gruzijas. Lai arī ir vasara, kas vilina ar siltu sauli, veldzējošajiem ūdeņiem un brīvo laiku, jaunieši ir apņēmības pilni. Pēc tam jaunieši
sadala pienākumus: kurš veidos sākotnējo aptauju skolēniem, kurš veidos jautājumus intervijai ar psiholoģi, kurš montēs podkāstus. Aptaujas
jautājumus palīdz veidot un noslīpēt latviešu valodas skolotāja Ilona Peļņa, bet intervijai piekrīt skolas direktore Ināra Paramonova, kura
pēc izglītības ir sociālās psiholoģijas maģistre.
Izrādās, ka tas nav tik vienkārši – intervēt, tad apkopot, darba gaitā notiek arī nelielas izmaiņas grupas sastāvā, jo vasaras laiks ienes
savas korekcijas. Bet tukšu vietu nav – tās aizpildās ar jauniem dalībniekiem un atbalstītājiem. Arī atsaucība aptaujām nemitīgi jāuztur tonusā,
jo jaunieši pēc Covid-19 laika distancēšanās vēl nav pilnīgi atguvušies un ir diezgan pasīvi.
Septembrī tiek apmeklēta Grema studija Rīgā un iegūts daudz jaunu iespaidu, jo redzēt realitātē, kā darbojas podkāstu ierakstīšana, ir pavisam
kas cits. Jaunieši klausās, jautā par studijas iekārtošanu, interesējas par akustisko paneļu un tehnikas iepirkšanu, par gatavošanās procesu podkāstiem.
Erasmus + projekts 2023-1-LV02-KA154-YOU-000146330 „Skaidrā prātā” Kaunatas vidusskolā
Mūsdienās jaunieši smēķē daudz, it īpaši tā saucamos veipus. Uztraucamies
gan par mūsu pīpējošiem klases biedriem, gan par skolas nākotni kopumā, ja tā turpināsies. Mēs gribam,
lai jaunietis ieskaidro citam jaunietim to, ka smēķēt un lietot nikotīna un tabaka saturošas vielas ir
ļoti kaitīgi viņa veselībai.
Tāpēc, ieguvuši prasmes JSPA organizētajās mācībās un pieredzi iepriekšējā Erasmus + līdzdalības projektā “Kaunata runā Eiropā”, nolēmām
iesaistīties projektā, kas vērsts pret smēķēšanu. Taisīsim podkāstus, kur stāstīsim par kaitīgo vielu lietošanu, balstoties uz sarunām ar
ekspertiem. Vietējā līmenī mūsu skolā mēs ceram samazināt veipošanas līmeni un nikotīna lietošanu. Šis projekts atbilst Erasmus plus programmas
prioritātēm: digitālā transformācija, iekļaušana un dažādība, jauniešu līdzdalība demokrātiskajā dzīvē, vides ilgtspējība.
Novērojumi liecina, ka interesi par dažādu smēķēšanas ierīču lietošanu izrāda pamatskolas skolēni un vidusskolas skolēni. Tāpēc mērķauditorija ir
mūsu skolas, kā arī apkārtējo skolu pusaudži no 5.-12 klases. Mūsu novērojumi liecina, ka vairāk smēķē zēni. Mūsu skolas skolēnus mēs zinām visus,
kuri smēķē. Mēs gūsim pieredzi par veselīgu dzīvesveidu un izvēles iespēju stiprināšanu projekta darbības laikā, kā arī dalīsimies ar viedokļiem un
gūsim jaunas zināšanas. Mēs un citi mums līdzīgie jaunieši atbrīvosies no stereotipiem, kas ir saistīti ar smēķēšanu. Veidosim atbalsta programmu
"Kontaktpersona", kas balstās principā "jaunietis jaunietim", pamatojoties uz visām iegūtām zināšanām no ekspertiem. Izveidoto podkāstu cikls būs
pieejams digitāli, kā arī labprāt turpināsim podkāstu veidošanas tradīciju arī pēc tam, iespējams, paplašinot tēmu loku. Biedrība “Miromida” līdz
ar šo porojektu iegūst nu jau stabilu, uzticamu sadarbības partneri - Kaunatas vidusskolu.
Kaunatas vidusskola iesaistās Erasmus+
Skolu apmaiņas partnerību projektā(KA229)
2019.
gada novembra
nogalē 3 Kaunatas vidusskolas pedagogi:
informātikas un matemātikas skolotāja E.Kairiša,
ķīmijas skolotāja Ž.Kistere un projekta
koordinatore A.Klismete apmeklēja Bulgārijas
pilsētu Vidinu, lai piedalītos 1.projekta Nr.
2019-1-BG01-KA229-062359_6 sanāksmē.
Kaunatas visusskola
ir iesaistījusies Erasmus+ programmas
skolu apmaiņas partnerību projektā, ko koordinē
Bulgārija. Kopā ar citām partnerskolām no
Itālijas, Serbijas, Rumānijas un Portugāles
skola darbosies 2 gadu projektā “The Da Vinci
Code”. Projekta galvenais mērķis ir skolēnu
iesaistīšana starpdisciplinārās mācību stundās
un projektu metodē balstītu uzdevumu izstrāde un
veikšana. Tehnoloģiju gada ietvaros šis projekts
ir ļoti nozīmīgs Kaunatas vidusskolai, jo tas
tieši saistīts ar kompetencēs balstītas
mācīšanās ideju un metožu izmantošanu mācību un
ārpusstundu darbā. Turklāt, Kaunatas vidusskolas
pedagogiem būs iespēja prezentēt savu un gūt
citu Eiropas skolu pieredzi STEM mācību
priekšmetos un starpdisciplinārajā pieejā.
Pirmajā tikšanās
reizē tika pārrunāti projekta mērķi un uzdevumi,
sadalīti pienākumi un atbildība par projekta
realizācijas gaitu. Katra dalībskola prezentēja
labās prakses piemēru starpdisciplināras mācību
stundas vai projekta kontekstā. Viesiem
bija iespēja iepazīt starpdisciplināru pieju
dabaszinātņu izglītībā, izmantojot portālu
Scientix, kas ir lielākais Eiropas skolu tīkla
projekts, visi labprāt iesaistījās, pētot
slepenās kastes, saules pulksteni, spektrometru
u.c.
Dalībskolu pārstāvji
kopīgi izstrādāja vienotu starpdisciplinārās
stundas plānu, kas tiks izmantots, veidojot
satrpdisciplinārās mācību stundas katrā
dalībskolā.
Pēdējā projekta
sanāksmes dienā skolotāji piedalījās
improvizētās starpdisciplinārās mācību
stundās: Māksla un STEM, kā arī “Izlaušanās
istaba”(Escape Room). Nodarbībau laikā
dalībnieki dalījās savā pieredzē
starpdisciplinārās mācību stundas organizēšanā,
diskutēja par šīs pieejas plusiem, norādīja uz
problēmām, kas risināmas. Tas viss sekmēs
skolotāju profesionālo kompetenci un uzlabos
mācību procesu nākotnē.
Nākošā projekta
sanāksme notiks Kaunatā no 2020.gada 11.maija
līdz 15.maijam. Kaunatas viusskola uzņems 30
ārzemju viesus(20 skolēnus un 10 skolotājus).
Projekta galvenā tēma būs: STEM,
starpdisciplināra mācību stunda, Da Vinci
atklājumi un ideju pielietojums mūsdienās.
Prokektu finansē
Eiropas Komisija
Projekta koordinatore
Anita Klismete
|
Metodiskā
diena”Radošais pikniks”
Mācību
gada pēdējā diena bija arī diena, kad noslēdzās
Erasmus+ projekts “Daudzpusīga pieeja skolēnu
mācīšanās motivācijas veicināšanai”(projekta Nr.
2018-1-LV01-KA101-046823). Proejekta pēdējā
dienā Kaunatas vidusskolas pedagogi organizēja
metodisko dienu”Radošais pikniks”, kas
norisinājās gleznainā vietā SIA”Rāznas līcis”.
Metodiskās
dienas ietvaros pedagogi dalījās pieredzē par
to, kā veiksmīgāk motivēt skolēnus darboties,
par to, kādā veidā Erasmus+ mobilitātēs gūto
pieredzi var izmantot skolas aktivitātēs gan
mācību stundā, gan ārpusskolas pasākumos. Taču
šoreiz skolēnu lomā iejutās paši pedagogi.
Kā atzina
pedagogi, pasākuma laikā ikviens varēja smelties
jaunas idejas savam darbam, kā arī izbaudīt
dabas burvību un Rāznas ezera plašumu.
Paldies
SIA”Rāznas līcis” valdes priekšsēdētājam Edgaram
Teivānam par sniegto atbalstu pasākuma
organizēšanā.
Anita
Klismete
Projekta
koordinatore
|
Erasmus + kursu pieredze Kaunatas vidusskolā
Kaunatas
vidusskolā “Erasmus+” nav svešs jēdziens, jo
īstenoti 2 projekti ar skolēnu mobilitātēm uz
tādām partnervalstīm kā Vācija, Itālija,
Grieķija, Francija, Ungārija, Rumānija,
Bulgārija, Igaunija, kā arī nu jau 2 projekti ar
skolotāju mobilitātēm jaunas pieredzes
uzkrāšanai Kiprā, Slovēnijā, Spānijā. Šajā
mācību gadā 4 skolotājas atkal devās pieredzes
apmaiņas semināros uz Lisabonu (sk.Marina
Ameļčenkova), Nikosiju (sk.Evita Kairiša), Romu
(sk.Ināra Paramonova), Ļubļanu un Prāgu
(sk.Anita Klismete).
Semināru
tēmas saistītas ar kompetenču pieejas ieviešanu
mācību procesā un problēmjautājumu risināšanu,
lai, iegūstot ārvalstu kolēģu pieredzi, varētu
skatīt mācību procesu plašākā diapazonā.
11.martā Kaunatas vidusskolā notika
profesionālās pilnveides A programma
„Daudzpusīga pieeja skolēnu mācīšanās
motivācijas veicināšanai”, kuras laikā pedagogi
dalījās ar iegūto pieredzi, kas 2018./19.m.g.
Erasmus+ projekta ietvaros(numurs:
2018-1-LV01-KA101-046823) bija iegūta ārzemēs.
Angļu
valodas skolotāja Marina Ameļčenkova 2018.gada
oktobrī apmeklēja kursus Portugāles
galvaspilsētā Lisabonā ‘’Radošuma un inovācijas
veicināšana klasē. Nākotnes klases mācīšanas
metodikas un mobilo ierīču izmantošana’’.
Daloties pieredzē ar kolēģiem, viņa varēja
ne
tikai iepazīstināt ar kursu saturu, bet arī
padalīties savā pieredzē, ko jau ir
ieviesusi
savās stundās, piemēram, Kahoot spēles
izmantošana angļu valodas apguvē. Tāpat
skolotāja Marina izstāstīja arī par Nākotnes
klases laboratoriju, kas šobrīd tiek īstenots
Lisabonā. Uzdevumi šajā klasē tiek īstenoti ar
telefonu un planšetdatoru palīdzību.
Direktores vietniece mācību darbā un angļu
valodas skolotāja Anita Klismete 2019.gada
februārī apmeklēja kursus Slovēnijas
galvaspilsētā Ļubļanā „Pozitīva psiholoģija
ikvienam skolotājam, Pozitīvas mācīšanās
priekšrocības.”. Prasmīgi iesaistot skolotājus
praktiskos vingrinājumos, viņai izdevās nodot
apmācību satura nozīmīgākās atziņas. Skolotāja
Klismete dalījās arī ar pieredzi, kā iegūtās
prasmes pielieto pati angļu valodas stundās, kā
darbojas pozitīvās psiholoģijas paņēmieni.
Šobrīd
daudzās skolās ir aktuāla legorobotika, Kaunatas
vidusskolā jau vairākus gadus skolēnus ap sevi
pulcē matemātikas un informātikas skolotāja
Evita Kairiša, kura šogad februārī devās uz
Kipras galvaspilsētu Nikosiju, lai iegūtu jaunas
atziņas par šīs jomas apguvi. Viņa apmeklēja
kursus „Robotika un STEAM izglītība”, kuru laikā
dalījās ar savu pieredzi
un
saņēma daudz vērtīgu atziņu no ārzemju kolēģiem.
Kursos tika uzsvērts, ka tehnoloģijas attīstās
atšķirīgi dažādās valstīs, bet bērnu aizrautība
neatšķiras, tāpēc skolotājam ir jācenšas sekot
līdzi jauninājumiem, lai varētu skolēnus motivēt
izziņai.
Skolotāja Ināra Paramonova martā piedalījās
kursos „Koučings priekšlaicīga mācību
pārtraukuma novēršanai” Itālijas galvaspilsētā
Romā, no kurienes atgriezās ar dažādām metodēm
un jaunāko tendenču pārskatu pedagoģijā. Kolēģi
varēja ne tikai pamēģināt GROW modeli, 4MAT
modeli, bet arī iepazīties ar Dž.Hatti slavenās
grāmatas „Redzamā mācīšanās” pārskatu. Tiekoties
Romā ar ārzemju kolēģiem, skolotāja Paramonova
piedalījās arī diskusijā par vecāku lomu skolēnu
motivācijas veidošanā, par kooperatīvās
mācīšanās priekšrocībām.
Prāgā
skolotāja Anita Klismete apmeklēja kursus
“Priekšlaicīga skolas pārtraukšana un IKT
izmantošana skolēnu mācīšanās motivācijas
veicināšanai”, kur metodoloģija bija balstīta uz
‘’Mācīšanos darot”, ietverot daudzveidīgas
sadarbības un darba izvērtēšanas aktivitātes,
tādas kā radošā domāšana, savstarpējā mācīšanās,
starppriekšmetu projekti utt. Kursu dalībnieki
no dažādām Eiropas valstīm-Itālijas, Bulgārijas,
Grieķijas, Spānijas, Somijas un Latvijas-mācījās
izmantot informācijas un
komunikāciju tehnoloģiju rīkus, tiešsaistes
aplikācijas dažādu mācību priekšmetu apguvē,
mācījās atrast interneta resursus, lai veidotu
mācību stundu pievilcīgāku un atbilstošāku
mūsdienu jauniešu uztveres īpatnībām un
interesēm.
Mācību
gada un projekta pēdējā dienā-31.maijā Kaunatas
vidusskolas pedagogi
satiksies “Radošajā piknikā”, līdzi ņemot
“groziņu” ar kādu ideju, kā motivēt skolēnus
mācīties.
Anita Klismete
Erasmus+ KA1 projekta
koordinatore Kaunatas vidusskolā
|
Kaunatas vidusskola sāk īstenot Eiropas Savienības Erasmus+ projektu
Kaunatas
vidusskolā arī šajā mācību gadā(tāpat kā pirms
dažiem gadiem) tiek īstenots Eiropas Savienības
Erasmus+ programmas pamatdarbības Nr.1(KA 1)
projekts, kas paredz pedagogu mācību braucienus
uz citām Eiropas Savienības valstīm.
Kaunatas vidusskolas
pedagogi ir augsti novērtējuši šādu projektu
iespējas un ieguvumus, tāpēc pēc neilgas atelpas
Valsts Izglītības Attīstības aģentūrā tika
iesniegts un atbalstīts jauns Erasmus+ projekts
”Daudzpusīga pieeja skolēna mācīšanās
motivācijas uzlabošanai”(projekta numurs:
2018-1-LV01-KA101-046823). Erasmus+ programmas
piedāvā plašas izaugsmes iespējas skolotājiem,
lai varētu pilnveidot savas prasmes mūsdienīgi
vadīt mācību stundas. Šajā mācību gadā 5
skolotāji piedalīsies dažādos kursos ārpus
Latvijas robežām.
Kā pirmā uz ārzemēm
devās angļu valodas skolotāja Marina
Ameļčenkova: 07.10.- 14.10.2018. Viņa piedalījās
Portugālē apmācībās, kas ļaus ievērojami uzlabot
gan skolēnu, gan skolotāju iespējas savstarpējās sadarbības procesā. Kursu tēma ‘’Radošuma un
inovācijas veicināšana klasē. Nākotnes klases
mācīšanas metodikas un mobilo ierīču
izmantošana’’.
Jau pirmskursu laikā
dalībnieki tika sadalīti pa grupām, izveidojot 4
grupas. Skolotājas Ameļčenkovas grupā bija 16
kolēģi no dažām valstīm (Polijas, Vācijas,
Bulgārijas, Lietuvas, Ungārijas,
Slovākijas, Igaunijas.)
Pirmajā dienā katram
vajadzēja prezentēt sevi, savu valsti, skolu.
Pēc iepazīšanās bija ieplānotas lekcijas par
datoru praktisko pielietošanu kā galveno mācību
ierīci mācību stundā.
Otrajā dienā bija
lieliska iespēja iepazīties un praktizēt ar
dažādām mācību stratēģijām radošuma un inovāciju
attīstīšanai. Tika apmeklēta neordināra skola,
kurā skolēni tiek apvienoti pa klasēm, piemēram,
4. ar 5. klasi, 6. ar 7. klasi. Skolas direktors
Boa Aguas uzsvēra, ka tikai apvienotā klasē
skolēni mācās labāk un efektīvāk. Tas dažiem no
mums radīja izbrīnu. Trešajā dienā grupai
bija iespēja uzzināt par Nākotnes klases
laboratoriju (Future Classroom Lab) un arī
apmeklēt to. Klase tiek sadalīta 4 grupās,
kur katrai ir sava nozīme un mērķis:
izmeklēšanai, izveidošanai, attīstīšanai un
prezentācijai. Uzdevums tiek saņemts
planšetdatorā vai mobilajā telefonā, kur tas
tiek veikts. Tādā veidā skolēniem tiek
realizēta individuāla
pieeja mācību procesā.
Ceturtā diena bija
darbs ar telefona aplikācijām. Interesanta
lekcija par to, kā motivēt skolēnus mācīties
skolas vidē.
Piektajā dienā kursu
dalībniekiem vajadzēja pielietot saņemtās
zināšanas, izveidojot savu stundas plānu
un prezentēt to citiem. Notika diskusija un
stundas gaitas savstarpējs izvērtējums.
Kursu aktivitātes
apvienoja cilvēkus no dažādām valstīm ar
dažādiem raksturiem vienā profesionālā komandā.
Visiem kursu dalībniekiem bija vienreizēja
iespēja iepazīt Portugāles dabu, izbaudīt
Atlantijas okeāna šalkas un dzidrā ūdens
burvību, iepazīt portugāļu tradicionālo virtuvi,
apmeklēt skaistākās vietas Portugālē. Tas viss,
pateicoties lieliskajam kursu organizatoram
Vitoram Costas.
Pēdējā naktī,
svētdien, pāri Portugālei virzījās tropiskā
viesuļvētra Leslija , kas nolauza simtiem koku,
apgāza automašīnas, tika atcelti lidojumi un
traucēta dzelzceļa satiksme …un arī šeit
direktors Vitor Costas noorganizēja visu
kursu dalībnieku nogādāšanu uz lidostu bez
problēmām. Arī šī raksta autore ar patīkamām
sajūtām un jaunām iecerēm laimīgi atgriezās
darbā.
Marina Ameļčenkova
Foto: Marina
Ameļčenkova
Projektu finansē
Eiropas Savienības Erasmus+ programma
Kaunatas vidusskola uzsāk darbību pedagogu starptautiskajos tālākizglītības kursos projekta Erasmus plus ietvaros
|
2016./2017. mācību gadā
Kaunatas vidusskolas skolotāji uzsākuši projekta
“Erasmus +” Nr. 2016-1-LV01-KA101-022510 pedagogu
individuālo mācību mobilitāšu programmas īstenošanu,
kuras ietvaros paredzēta piecu Kaunatas vidusskolas
skolotāju profesionālā pilnveide starptautiskajos
tālākizglītības kursos ES valstīs.
2016. gada februāra mēnesī
Kaunatas vidusskolas administrācija – Skaidrīte Ūzuliņa
un Anita Klismete, izstrādāja un iesniedza projektu
“Radošuma un uzņēmējdarbības spēju attīstīšana” Valsts
izglītības attīstības aģentūrā “Erasmus +” programmas
pedagogu individuālo mobilitāšu apakšprogrammā. Projektu
konkursā piedalījās daudzas Latvijas izglītības
iestādes. Kopumā tika iesniegti 72 projekti, bet
atbalstu saņēma 48 no iesniegtajiem projektiem. Pozitīvu
vērtējumu un atbalstu guva arī Kaunatas vidusskolas
izstrādātais projekts. Projekta ietvaros paredzēti piecu
Kaunatas vidusskolas skolotāju dalība starptautiskajos
tālākizglītības kursos Spānijā, Kiprā, Slovēnijā. Katrs
no skolotājiem nedēļas garumā pilnveidos savu
pedagoģisko meistarību īpaši plānotos tālākizglītības
kursos.
Septembra mēnesī skolotāja
Evita Kairiša nedēļas garumā apgūs tālākizglītības kursu
“Train the inspiring teacher-permission to be yourself”
programmu Kiprā. Kursu programmā skolotāja apgūs
pašpārliecināšanas prasmes, iepazīs, kā attīstīt
saskarsmes prasmes, kā arī mācīsies, kā veidot un saņemt
atgriezenisko saikni.
Oktobra mēnesī Skolotāja
Marina Ameļčenkova apgūs tālākizglītības kursu programmu
“Structured Educational Visit to Schools” Spānijā, kuru
ietvaros skolotājai būs iespēja iepazīties ar Spānijas
izglītības sistēmu, apmeklēt Spānijas izglītības
iestādes un iepazīties ar to darbību, vērot inovatīvas
mācību metodes.
Novembra mēnesī skolotāja
Līga Uzulnīce apgūs tālākizglītības kursu programmu
“Teaching entrepreneurship” Slovēnijā. Skolotāja gūs
pieredzi uzņēmējdarbības prasmju attīstīšanā un biznesa
modelēšanā, iesaistoties interaktīvajās nodarbībās,
situāciju analīzē, pieredzes apmaiņas diskusijās utt.
Skolotāja Ināra Paramonova
apgūs tālākizglītības kursus “Selflearning Strategies”
Kiprā. Kursu laikā skolotāja uzlabos angļu valodas
zināšanas un gūs iemaņas, kā efektīvāk apgūt
svešvalodas, izmantojot savu potenciālu, intereses un
talantus.
Kaunatas vidusskolas
direktore, Skaidrīte Ūzuliņa apmeklēs kursu “Intelligent
Leadership – use Enneagram to bring out the best in
yourself and others” programmu Kiprā. Kursu programmā
iekļautas sekojošas tēmas – iedvesmojoša līdera prasmju
attīstīšana; iecietības, tolerances un empātijas
izkopšanas iespējas; stresnoturība; triju galveno
intelekta dimensiju analīze – instinkts, emocijas un
domāšana.
Pēc katras mācību mobilitātes
tiks organizēti semināri skolas, novada un valsts
līmeņos. Visu ieplānoto mobilitāšu īstenošanas noslēgumā
tiek plānots organizēt apkopojošu semināru Kaunatas
vidusskolas un Rēzeknes novada skolotājiem. Kaunatas
vidusskolas skolotāji piedāvās apkopojošus pieredzes
seminārus visiem interesentiem. 5. oktobrī Kaunatas
vidusskolā ir ieplānots pirmais pieredzes apmaiņas
seminārs Preiļu 1. pamatskolas pedagogiem, kura laikā
gūtajā pieredzē dalīsies skolotāja Evita Kairiša.
Izglītības kvalitāte ir
galvenais mērķis Eiropas izglītības attīstībā. Tā ir
viena no prioritātēm visiem izglītības politikas
veidotājiem. Ilgtspējīgas skolas attīstības pamatā ir
izglītības kvalitātes nodrošināšana un skolēnu
sagatavošana turpmākajai dzīvei konkurences un tirgus
apstākļos. Pedagoģiskā personāla mobilitātes ir viens no
stūrakmeņiem mācīšanas, saskarsmes, radošo kompetenču
attīstīšanai. Sadarbojoties ar citu valstu kolēģiem,
skolotāji mācīsies novērtēt savas kompetences, kā arī
iegūs jaunas ierosmes turpmākajam darbam. Dalība
projektā veicinās izpratni par Eiropas dimensiju
izglītībā, it īpaši radošuma un uzņēmējdarbības spēju
attīstīšanas kontekstā. Turklāt šie divi virzieni cieši
saistīti ar Kaunatas vidusskolas attīstības plānu un
Rēzeknes novada attīstības stratēģiju, kuras pamatā ir
uzņēmējdarbības veicināšana, it īpaši jauniešu vidū.
Projekta papildus ieguvums – individuālo mācību
mobilitāšu laikā izveidojušies kontakti sekmēs jaunu
sadarbības iespēju veidošanos un tālāku skolas attīstību
starptautiskās sadarbības jomā.
VIAA „Erasmus +”
programmas pozitīvā pieredze Rēzeknes novada Kaunatas
vidusskolā
Vēl
nesen VIAA „Erasmus +” un Comenius programmas Kaunatas
vidusskolā asociējās lielākoties ar skolotāju un skolēnu
mobilitātēm uz ES partnervalstīm ar mērķi iepazīt
ārvalstu skolu pieredzi un dalīties savā caur angļu
valodas komunikācijas paplašināšanu. Bet šajā mācību
gadā Kaunatas vidusskolas skolotāji ieguva jaunu
pieredzi: 2016.g. Kaunatas vidusskolas administrācija,
sadarbojoties ar skolotāju komandu, uzrakstīja un
iesniedza VIAA “Erasmus +” programmas K1 aktivitātes
ietvaros projektu “Radošuma un uzņēmējdarbības spēju
attīstīšana vidusskolēniem”.
Saņemot projekta apstiprinājumu, skola uzsāka projekta
īstenošanu, un laikaposmā no 2016. gada septembra līdz
2016.gada decembrim piecas Kaunatas vidusskolas
skolotājas – Skaidrīte Ūzuliņa, Evita Kairiša, Marina
Ameļčenkova, Līga Uzulnīce un Ināra Paramonova – guva
jaunu, inovatīvu, izcilu pieredzi profesionālajā
pilnveidē, apmeklējot starptautiskos tālākizglītības
kursus projekta “Erasmus +” Nr 2016-1-LV01-KA101-022510
“Radošuma un uzņēmējdarbības spēju attīstīšana
vidusskolēniem” ietvaros Kiprā, Spānijā un Slovēnijā.
Atgriežoties katra no projekta mobilitāšu dalībniecēm
dalījās gūtajā pieredzē ar saviem kolēģiem. Pēc visu
skolotāju mobilitāšu īstenošanas tika izveidota un ar
Rēzeknes novada Izglītības pārvaldi saskaņota pedagogu
profesionālās pilnveides 8 akadēmisko stundu A programma
„Radošuma un uzņēmējdarbības spēju attīstīšana”. Kursu
programmas mērķis bija iepazīstināt skolotājus ar
jaunākajām pedagoģiskajām pieejām radošuma un
uzņēmējdarbības attīstīšanā skolēniem, daloties
pieredzē, kas gūta, apmeklējot starptautiskos
tālākizglītības kursus par tēmu “Radošuma un
uzņēmējdarbības spēju attīstīšana vidusskolēniem”
projekta “Erasmus +” Nr 2016-1-LV01-KA101-022510
ietvaros.
2017. gada 24. februārī pedagogu profesionālās
pilnveides kursus „Radošuma un uzņēmējdarbības spēju
attīstīšana” apguva 26 Kaunatas vidusskolas skolotāji.
Profesionālās pilnveides kursu laikā pedagogi iepazina 9
līderības stilus caur 3 inteliģences dimensijām –
ķermenis, prāts, sirds; sociāli emocionālās kompetences
teorijas vēsturisko attīstību, līderu sociāli
emocionālās kompetences būtību. Skolotāji guva
priekšstatu par Spānijas izglītības sistēmu, strukturēto
mācīšanos un Spānijas kultūrvēsturisko dimensiju. Apguva
pašmācības stratēģijas, ko var izmantot svešvalodu
prasmju pilnveides procesā. Darba grupās skolotāji
apguva biznesa projektu veidošanas principus skolēnu
uzņēmējdarbības prasmju attīstīšanai Skolotāji iepazinās
ar publiskās runas pamatprincipiem un atgriezeniskās
saites veidošanu iedvesmojoša mācību procesa kontekstā.
Kursu nodarbības ievadīja Kaunatas vidusskolas direktore
Skaidrīte Ūzuliņa, kas apmeklēja starptautiskos
tālākizglītības kursus “Intelligent Leadership -Use
Enneagram to Bring out the Best inYourself”
(“Prātīgā līderība-Ennegram lietošana sevis pilnveidē”)
Kipras pilsētā Limassolā. Direktore iepazīstināja
skolotājus ar Tuvo Austrumu filozofijā balstīto
līderības teoriju. Aktivitātes laikā skolotāji centās
atpazīt savu līderības stilu caur tā izpausmes aprakstu.
Skolotājiem tika dota iespēja iepazīt katra līderības
stila ietekmi uz apkārtējiem, iepazīties ar tā stiprajām
un vājajām pusēm.
Darba gaitas turpinājumā angļu valodas skolotāja Marina
Ameļčenkova iepazīstināja kolēģus ar gūto pieredzi
Spānijas pilsētā Malagā, kur mobilitātes ietvaros
„Structured Study Visit & training seminar”(„Strukturēti
skolu apmeklējumi un apmācību seminārs“) skolotāja
iepazina Spānijas izglītības sistēmas struktūru. Piecu
dienu laikā skolotāja apmeklēja dažādas Spānijas mācību
iestādes – gan valsts, gan privātās. Skolotāja atzina,
ka Spānijas un Latvijas izglītības sistēmas ir samērā
līdzīgas. Tomēr kā būtiskāko atšķirību viņa minēja
iejūtīgo attieksmi pret skolēnu Spānijas skolās. Tā,
piemēram, ja skolēns ir atnācis uz skolu sliktā
noskaņojumā, viņš netiek pielaists pie mācībām, bet tiek
pavadīts uz bibliotēku, kur pedagoga vadībā tiek
uzlabots skolēna emocionālais stāvoklis, līdz skolēns
var atgriezties mācību procesā. Skolotājs Spānijas
skolās tiek pozicionēts kā konsultants, atbalstītājs.
Katrā klasē darbojas skolotāja palīgi. Parasti tie ir
pedagoģijas studenti, kas ne tikai palīdz organizēt
darbu stundā, bet arī gūst pedagoģisko pieredzi.
Skolēniem ir pieejamas visas jaunākās tehnoloģijas,
īpaši tas sakāms par privātajām skolām.
Darbojoties gan grupās, gan individuāli kursu dalībnieki
guva ieskatu angļu valodas pašmācības stratēģijās, ko
latviešu valodas skolotāja Ināra Paramonova bija
apguvusi tālākizglītības kursos “Selflearning
Strategies- a Guide to Becoming an Autonomous Learner of
English” (“Pašmācības stratēģijas-ceļvedis, kā kļūt
par neatkarīgu angļu valodas apguvēju”) Kipras pilsētā
Limassolā. Angļu valodas pašmācības stratēģijas tiek
balstītas sava darba un laika plānošanā un ir
izmantojamas jebkuras svešvalodas apguvei. Vienas no
būtiskākajām pašmācības stratēģijas pamatnostādnēm –
izvirzīt skaidrus valodas apguves nepieciešamības
iemeslus, motīvus, veicinot motivāciju, un uztvert
valodu kā vienotu veselumu.
Mūsdienās uzņēmējdarbība nav iedomājama bez svešvalodu
zināšanām. To, caur empīrisko pieeju, uzskatāmi
demonstrēja mājturības skolotāja Līga Uzulnīce, daloties
pieredzē, kas iegūta tālākizglītības kursos “Teaching
entrepreneurship” (“Uzņēmējdarbības pamatu mācīšanas
metodes”) Slovēnijas galvaspilsētā Ļubļanā. Kaunatas
skolotāji caur praktisko darbošanos iepazina biznesa
projekta un biznesa plāna atšķirības un veidošanas
pamatprincipus. Nodarbību laikā skolotāja dalījās
iespaidos par aktīvo darbošanos starptautisko kursu
nodarbību laikā Slovēnijā, par gūtajām idejām,
atšķirīgo, kreatīvo skatījumu uz uzņēmējdarbību, ko
demonstrēja citu valstu kolēģi.
Kursu noslēgumā visiem bija iespēja noklausīties
sākumskolas skolotājas Evitas Kairišas gūto pieredzi
tālākizglītības kursos “Train the inspiring
teacher-permission to be yourself” (“Mācies būt
iedvesmojošs skolotājs-ieskaties sevī”) Kipras pilsētā
Limassolā, kur viņai bija iespēja caur grupu darbu
iepazīt iedvesmojošas mācīšanās pamatprincipus,
pilnveidot zināšanas un prasmes mācīšanas un mācīšanās
stratēģijās, iepazīt Karenas Horni sociālos stilus,
praktizēt publiskās runas iemaņas, dalīties savā
pieredzē un iepazīt starptautisko pieredzi iedvesmojoša
mācību procesa organizēšanā.
Pateicoties dažādajām mācību darba formām, gūtajam
ieskatam inovatīvajās psiholoģijas un pedagoģijas
pamatnostādnēs un pieredzei, kurā dalījās mācību
mobilitāšu dalībnieki, Kaunatas vidusskolas skolotāji
paplašināja un pilnveidoja savas profesionālās zināšanas
un prasmes, guva uzmundrinājumu turpmākajam darbam.
Jāpiebilst, ka darba valoda visos starptautiskajos
tālākizglītības kursos bija angļu valoda, kas kalpo kā
apliecinājums kolēģu kompetencei un pamudinājums arī
citiem skolotājiem apgūt angļu valodu, ko šogad Kaunatas
vidusskolā veic 15 skolotāji, apmeklējot angļu valodas
nodarbības skolotājas Marinas Ameļčenkovas vadībā ar
projekta “Erasmus +” finansiālo atbalstu.
Pateicoties VIAA programmas “Erasmus +” piedāvātajām
iespējām, Kaunatas vidusskolas skolotāji paplašināja
savas zināšanas, ieguva jaunas atziņas, pilnveidoja savu
profesionalitāti un realizēja projektā paredzētos
mērķus. Ieguvēji no projekta realizēšanas ir gan
Kaunatas vidusskolas skolotāji, gan, protams, skolēni,
jo gūto pieredzi skolotāji izmantos mācību procesā.
Aprīļa mēnesī tiek plānotas nodarbības Kaunatas
vidusskolas vidusskolēniem par līderību un
uzņēmējdarbības organizēšanu, attīstīšanu, biznesa
projekta un biznesa plāna izstrādi. Ne tikai
vidusskolēniem, arī Kaunatas vidusskolas skolēnu
vecākiem pavasarī tiks piedāvāta iespēja iepazīties ar
projekta ieguvumiem. Bet tuvākajā laikā apmeklēt
pedagogu profesionālās pilnveides A programmas „Radošuma
un uzņēmējdarbības spēju attīstīšana” kursus tiks
aicināti Rēzeknes novada skolotāji.
Erasmus plus” kursu pieredzes prezentācija Kaunatas vidusskolas vecāku sapulcē
Vecāki
ir ne tikai skolotāju atbalsts mācību procesā, bet arī
personības, kas pastāvīgi ir līdzās skolēniem kā
paraugs. Tāpēc šogad Kaunatas vidusskolas vecāku
sapulcē, kas notika 2017.gada 12. aprīlī, skolotāji
dalījās pieredzē, kas iegūta tālākizglītības kursos
ārzemēs projekta „Erasmus plus” ietvaros.
Vecāki jau bija dzirdējuši rudens sapulcē skolotājas
Evitas Kairišas stāstījumu par izglītības inovācijām no
kursiem Kiprā, kā arī direktores vietnieces mācību darbā
Anitas Klismetes pārskatu, kā notiek dalība šādos
projektos. Pavasara sanākšanā savu pieredzi prezentēja
skolotājas Ināra Paramonova (par pašmācības stratēģijām
angļu valodas apguvē) un Līga Uzulnīce (par
uzņēmējdarbības pamatu mācīšanas metodēm), kā arī skolas
direktore Skaidrīte Ūzuliņa iepazīstināja vecākus ar
Tuvo Austrumu filozofijā balstīto līderības teoriju.
Sasaistot inovācijas ar ikdienas mācību darbu un
karjeras izglītības aktivitātēm, skolotāji un vecāki ir
gatavi darboties kā vienota komanda, lai sniegtu
atbalstu savām atvasēm un izveidotu pēc iespējas
spēcīgāku tramplīnu bērnu turpmākajiem sasniegumiem.
|